donderdag 10 juni 2010

Een interpretatie van Psalm 23

In mijn vorige blogbericht heb ik een eigen weergave van Psalm 23 gepubliceerd. Psalm 23 heb ik altijd een wonderlijke combinatie van beelden gevonden Het begint met het bekende beeld van een schaapherder, maar verderop gaat het opeens over bekers wijn en zalven met olie. Dat zie ik een herder niet zo gauw doen. En dan nog het beeld van het 'huis des Heren', waarbij je in het Oude Testament natuurlijk aan de tempel in Jeruzalem denkt.

Het perspectief in de psalm verspringt ook onverwacht. Eerst wordt er steeds over de Heer gesproken, en plotseling wordt Hij rechtstreeks aangesproken, als in een gebed, "want Gij zijt bij mij".
Allerlei regels van compositie worden in deze psalm overtreden.
Toch is het een van mijn lievelingspsalmen. Ik speel wel eens een beetje met een andere weergave van de woorden. Ik ben geen bijbelvertaler en ik ken de grondtekst niet, maar door verschillende vertalingen, moderne en klassieke, naast elkaar te leggen, kun je een idee krijgen van de betekenis van woorden als "verkwikt mijn ziel", "om zijns naams wil", of "heil en goedertierenheid". Daar probeer ik dan een andere formulering voor de vinden, die voor mezelf de essentie uitdrukt.
Zo had ik wel eens wat met Psalm 23 gespeeld. Onlangs heb ik het eens helemaal uitgewerkt, in een uurtje tijd.
Ik heb niet gestreefd naar een consequente stijl of vorm. Alleen heb ik geprobeerd niets weg te laten. Elk stukje uit de psalm moest ergens in mijn weergave terug te vinden zijn.
Achteraf valt het me op dat het element 'de Heer beschermt', van begin tot eind in mijn weergave van de psalm naar boven komt. Kennelijk was dat iets wat me aansprak. Als een ander dezelfde psalm in zijn eigen woorden zou weergeven, zou er misschien een heel ander aspect naar voren komen.
Probeer het maar eens.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Reacties worden beoordeeld voor ze worden gepubliceerd.