zaterdag 19 juni 2010

Vier dingen

Hoewel ik in de ziektewet zit en het lijkt of ik weinig te doen heb, heb ik het eigenlijk best druk de laatste maanden. Voor mijn gevoel tenminste. Dan moet je oppassen dat je je tijd, aandacht en energie niet aan de verkeerde zaken besteedt.

Twee weken geleden stelde ik bijvoorbeeld vast dat de rustpauzes, die ik na de lunch en het diner neem, eigenlijk heel belangrijk zijn. Andere dingen lijken vaak veel belangrijker, maar doordat ik 's nachts meestal slecht slaap, moet ik dat overdag compenseren. Ik ben er toen veel strenger op gaan toezien dat ik die dutjes niet oversla. Andere belangrijke dingen moeten dan maar even wachten.

Eergisteren heb ik een plaatje getekend met vier vakjes. Elk vakje staat voor iets dat dagelijks aandacht moet krijgen: Rust, Oefenen, Leuke dingen en Werk.

* Rust - dat zijn die reeds genoemde dutjes.
* Oefenen - dat zijn fysiotherapie-oefeningen die ik zelfstandig kan doen. Dit is heel belangrijk voor het behoud van mijn spierkracht en beweeglijkheid, maar ik moet nog bedenken hoe ik dit zal aanpakken. Ik doe hier nog te weinig mee.
* Leuke dingen - Dat kan alles zijn wat ik leuk vind om te doen. Voor mij is dat bijvoorbeeld dingen lezen op internet en daar op reageren. Het kan ook tv kijken zijn, of muziek luisteren, of even buiten zitten in de zon. Dat maakt niet uit, het gaat erom dat ik me er de tijd voor gun.
* Werk - Dat zijn alle dingen die uitgezocht en geregeld moeten worden. Meestal krijgen die vanzelf prioriteit, tenzij ik net in een discussie op internet verzeild ben geraakt, of aan het prutsen ben met een applicatie op mijn telefoon die het niet doet, of iets dergelijks. Dan moet ik die activiteit zonodig afbreken.

En nu is het tijd voor een dutje.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Reacties worden beoordeeld voor ze worden gepubliceerd.